És una de les
postals més característiques de Solsona. La imatge del Portal del Pont, d’estil
neoclàssic, i la catedral, gòtica però amb elements romànics i barrocs, és un
bon preludi del què veurem si ens endinsem al seu nucli antic: un seguit de
placetes, carrers i carrerons, amb un bon nombre d’edificis destacables que,
malgrat la barreja d’èpoques i estils, configuren un conjunt urbà notable,
endreçat, agradable, d’aquells que conviden al passeig. Però passejant-hi també
hi trobarem, com a tot arreu, algun element que n’esguerra l’harmonia visual.
Molt a prop de la
catedral, on anys enrere hi havia la fonda Vilanova, una bandera espanyola comparteix
façana amb la senyera. Es tracta de la seu comarcal del Comú (Coordinadora
Municipalista del Solsonès), la marca blanca comarcal d’ICV. L’anomalia tèxtil
trenca el fil de les reflexions sobre el paisatge urbà per a portar-les cap a
viaranys més costeruts i laberíntics. Sobta que en una ciutat on un alcalde
conservador va fer-se famós per enviar la bandera espanyola a la bugaderia siguin
els d’”esquerres de debò” els que
facin d’abanderados de la españolidad.
Sí, d’acord, la bandera en qüestió és més virolada del què és
constitucionalment preceptiu però això no la fa menys espanyola que els gallumbos del Tejero. El cert és que
darrerament aquest tipus de simbologia prolifera al nostre país, però... quin
significat cal donar, ara i aquí, a la bandera espanyola tricolor? Els qui
l’exhibeixen ho fan com un exercici de memòria històrica, de solidaritat
internacionalista o d’adhesió a un projecte polític on se’ns pretén englobar?
La segona República
espanyola és un dels règims polítics i dels períodes històrics més
immerescudament mitificats dels que han afectat la major part dels Països
Catalans. Fins a un cert punt és inevitable. Parlem d’un parèntesi de
democràcia formal entre dues sanguinàries dictadures militars, d’avenços
socials i de reconeixement de drets individuals fins al moment inèdits al sud
dels Pirineus. Però parlem -o hauríem de parlar- també dels tres dies que va
durar la República catalana proclamada per Francesc Macià, reconvertida en Generalitat
de Catalunya després que els republicans espanyols hi passessin el ribot; del
bienni negre; d’un Tribunal Constitucional que ja revocava lleis autonòmiques,
com la de contractes de conreu; de l’empresonament del govern Companys, pels fets
del 6 d’octubre del 34; dels fets de maig del 37, que van enfrontar l’esquerra
governamental amb la revolucionària... No ens enganyem, qui va fer bona la República
espanyola no va ser Azaña –ni
Alcalá-Zamora, ni Negrín, ni Largo Caballero, ... ni Lerroux!- sinó Franco amb els seus crims.
L’espanyola tricolor va esdevenir símbol de llibertat per a gent de diferents
generacions, en tant que bandera d’oposició al franquisme, sota la qual havien fet
-havien hagut de fer- la guerra molts dels nostres padrins i amb la que
s’identificaven els sectors més visibles i tolerats de l’oposició democràtica, com el mateix PsoE, però durant el breu període
històric en què va ser bandera oficial d’aquest Estat va fer mèrits sobrats per
a perdre’s a la bugaderia.
Però potser la
franja morada que llueix a l’antiga fonda no fa referència a aquell període
històric sinó a una futura tercera república espanyola, una república que no ha
de cometre necessàriament els errors de la seva antecessora, que pot ser totalment
respectuosa amb els drets nacionals del nostre poble i que, per tant, no té
sentit criticar-la preventivament. Tan de bo. El més desitjable dels futurs possibles
és una República catalana independent i plenament democràtica, convivint en pau
amb la resta de pobles del món, especialment amb els països veïns. Potser
evidencio la meva ignorància però... hi ha algun partit o moviment que reivindiqui
una tercera república espanyola que no inclogui territori dels Països Catalans?
En aquest supòsit exhibir banderes republicanes espanyoles al nostre país
podria entendre’s com una mostra de solidaritat
internacionalista, al mateix nivell que fer onejar banderes corses,
palestines, basques, grenlandeses o frisones. Però em sembla que no és ben bé
així...
Els pocs que als
territoris peninsulars de llengua espanyola (o castellana) tenen projectes
polítics respectuosos amb el nostre país no són els que defensen una república
espanyola. Els poquíssims que a Castella o a Andalusia no tenen manies en
exhibir la nostra bandera republicana, l’estelada, són els que a Burgos
reivindiquen una república castellana i a Granada una república andalusa.
Entenc que tant respectable és la defensa d’una tercera república espanyola que
englobi, si així ho decideixen lliurement, els diferents territoris de l’antic
regne de Castella -castellans, andalusos, murcians, extremenys...- i altres de
castellanitzats posteriorment -com els aragonesos- com que cadascun d’ells es
constitueixi, si així ho decideix democràticament, en una república diferenciada;
seria passar de cafè a “cafeteras para todos”. Respectables sempre que cap d’aquests
projectes polítics travessi el port d’Almansa i els plans de Cardell. El
respecte i la no ingerència han de ser mutus.
Una mica més amunt,
abans d’arribar a l’ajuntament, a mà dreta, trobem un altre element
arquitectònic força conegut. Explica la llegenda que els solsonins van pujar,
penjat del coll, un ruc a un campanar on creixia l’herba, amb la sana intenció
de que hi pasturés. Escanyat, l’animal de quatre potes va dinyar-la en l’intent,
fet que va valer als habitants de Solsona el malnom de mata-rucs. La Penjada
del ruc, a la Torre de les Hores, amb pixarada inclosa, és una de les imatges
més conegudes del multitudinari carnaval de la ciutat.
Que hi hagi
espanyols que pretenguin un canvi de règim, de monarquia a república, al seu
estat sense que això suposi qüestionar-se’n l’abast territorial no ens hauria
de sorprendre. Els catalans ja patim un altra prova evident que ser republicà
no és antònim de ser imperialista: la xovinista i etnicida Republique française. El preocupant és que als Països Catalans hi
hagi gent que, com alternativa a l’actual règim de dominació, defensi projectes
igual d’espanyolistes.
Espanya fa tres
segles que se’ns pixa a sobre i ens diu que plou –i no com el ruc del carnaval
sinó de manera continuada, sigui quin sigui el seu règim polític- i malgrat tot
encara hem de continuar bevent a galet, esperant que el raig següent sigui
realment d’aigua fresca i regalada? Si defensar des dels Països Catalans la
continuïtat del domini espanyol i francès sobre el nostre poble és injustificable
i nacionalment suïcida, fer-ho des de Solsona encara és més incomprensible. Les
mostres públiques d’espanyolisme en poblacions sociològicament catalanistes gairebé
només poden entendre’s si qui les fa té com a objectiu ascendir personalment,
ja sigui a una poltrona forània o al campanar més proper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada