Gabriel Cisneros
Laborda, Manuel Fraga Iribarne, Miguel Herrero y Rodríguez de Miñón, Gregorio
Peces-Barba Martínez, José Pedro Pérez-Llorca Rodrigo, Miquel Roca i Junyent i
Jordi Solé Tura: set pares, ni una mare -on eren aleshores els carques d’”esto es
un desmadre, queremos padre y madre”? Els set homes
que, amb la inestimable col·laboració dels poders fàctics fent el paper de
l’invisible esperit sant, van concebre, gestar i parir la constitució espanyola
de 1978 han estat durant anys exalçats pels aparells mediàtics del sistema per
a remarcar la infal•libilitat de la criatura. La vigent constitució espanyola va
ser aprovada per una amplíssima majoria a les dues cambres legislatives
d’aquell país, després de debatre-hi 3100 esmenes, i també pel 88,54% dels
participants en el referèndum, als quals es va presentar com a única via
d’accés a la democràcia i sense cap possibilitat d’esmena.
Les constitucions
d’autor no són, però, cap invent espanyol. Un dels intents més coneguts de
dotat aquest (tros de) país d’un ordenament constitucional propi fou la Constitució Provisional de
la República Catalana, la Constitució
de l’Havana, basada en una ponència personal de Josep
Conangla i Fontanilles. És clar que estem parlant de 1928, en un context
històric menys propici a la participació ciutadana que l’actual.
El passat divendres
25 de juliol, a Igualada, el jutge Santiago Vidal va anunciar que l’agost del
2015 l’equip de deu juristes que ell dirigeix tindrà acabada la redacció de la Constitució
catalana i en va avançar alguns aspectes: Catalunya serà una república no
presidencialista, amb els drets civils i la separació de poders garantits, amb
la possibilitat de destituir els polítics que no compleixin el programa
electoral, prohibició d’indults i aforaments... Dels punts avançats pel jutge
Vidal n’hi ha un parell que em fan arrufar el nas.
Segons sembla en el
projecte de constitució el català serà considerat llengua pròpia i oficial i el
castellà, cooficial. Això ha de ser així, segons Vidal, "per a no fer com ells, que han maltractat els que parlaven
diferent". Curiós i preocupant. Si la cooficialitat és la única manera
de “no maltractar els que parlen diferent” caldrà que la constitució catalana
faci cooficials les més
de 200 llengües que es parlen en aquest (tros de) país. O és que només cal
evitar el “maltracte” a la llengua que se’ns ha imposat per la força durant
tres-cents? Estic completament d’acord en que, si el territori de la futura
República catalana es correspon inicialment al de l’actual comunitat autònoma
de Catalunya, la constitució estableixi el bilingüisme per a no fer el mateix
que han fet amb nosaltres els estats espanyols i francès: en el nou estat el
català ha de tenir el mateix grau d’oficialitat a Les o Bagergue que l’occità a
Falset, Castelldefels o Torà. Això passa, al meu entendre, perquè a l’Aran només
sigui oficial l’occità, a la resta del territori només el català i les institucions
d’àmbit estatal –des del Parlament, el govern i la presidència de la República
a l’ambaixada a Kuala Lumpur- escrupolosament bilingües. La proposta de
cooficialitat de l’espanyol és injustificable amb criteris sociolingüístics i
només respon a una inèrcia hispanocèntrica que també s’evidencia en algun altre
dels aspectes anunciats per Vidal.
Segons el nostre jutge
estrella, la República catalana ha de ser un primer pas cap a la creació d’una
República Confederal Ibèrica. Ja hi tornem a ser amb la tercera via. Els
experts constitucionalistes catalans han vist que els darrers anys la
ciutadania s’hagi mobilitzat massivament per la confederació? I, en cas haver-nos
de confederar amb algú, per què hauríem de fer-ho amb espanyols, portuguesos i
bascos i no amb sards, tahitians o grenlandesos?
Entre els capítols
dels quals no se n’ha avançat continguts n’hi ha de bàsics en la configuració
del nou estat, i que més discrepàncies poden generar al si del sobiranisme i
l’independentisme: l’economia i la defensa. La proposta constitucional dels experts inclourà o s’inhibirà d’aspectes
com la titularitat pública i/o el control democràtic de sectors i recursos
estratègics com la banca, l’aigua o l’energia? ¿Quin sistema de defensa ha de
tenir un estat que té un ventall de partidaris que van des d’atlantistes, que
volen la independència per a fer
costat a l’imperialisme que nega els drets dels pobles, a altergaltistes, que consideren que per a sobreviure entre els
estats espanyol i francès és més efectiu un lliri que un AK47?
Però més enllà de
continguts concrets, el més qüestionable d’aquest intent de procés constituent és atorgar a un grup d’experts –dels quals no només se’n
desconeixen els noms, i per tant la seva adscripció ideològica, sinó fins tot
si també hi ha mares o tots són
homenots desmadrats- la condició de
ponents constitucionals, deixant-ne al marge tota la resta del poble. Quina
legitimitat tenen? Sí, ja ho sé, en l’esmentat acte d’Igualada també es va
anunciar que “al gener del 2015 els
ciutadans ja podran consultar l'esborrany de la Constitució catalana i fer-hi
aportacions” però... Com i on? Davant de quin organisme? Per quin
procediment i amb quines garanties? O potser només deixaran que la canalla esmeni petits detalls quan els pares ja tinguin manegat tot allò
important?
Qualsevol avantprojecte
constitucional que no garanteixi la participació efectiva del conjunt de la població
en la seva elaboració ha de ser considerada només una proposta més, com les que
en el seu moment van presentar sense gaire transcendència diferents
organitzacions (Avantprojecte
de Constitució Catalana, Catalunya
Lliure, 1991; Constitució
de Catalunya, Reagrupament, 2010).
Canviar-ho tot, tot
allò que democràticament decidim canviar, passa per crear un marc
juridicopolític que no serveixi posteriorment per a limitar la democràcia. Cal
que en siguem conscients. Els que no volen canviar gairebé res segur que ho
tenen ben present.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada