“Tras dejar claro que creo que lo del #LAPAO es
idiota, pregunto: Catalunya ha hecho cuanto podía para hacerse querer por sus
vecinos?”, preguntava al twitter l’exdiputat i exconvergent Ignasi Guardans.
Coneixent el perfil espanyolista del personatge, el sentit de la piulada podria
entendre’s com una crítica cap al poc interès posat pels pobladors d’aquesta
comunitat autònoma per a caure simpàtics a “la resta dels espanyols”, i fins i
tot podríem trobar-hi alguna semblança amb les exigències a TV3 de “respecte als
símbols de la comunitat” fets des de la sucursal del PP al País Valencià. Més
enllà d’especulacions sobre el què Guardans creu que caldria fer per a
guanyar-nos l’amor veïnal, i veient també les respostes d’alguns dels seus
detractors, i formulada no en clau espanyola sinó pensant en el conjunt dels
Països Catalans, la pregunta és bona: Catalunya ha fet (fa) tot el què pot per
a “fer-se estimar pels seus veïns”?
Sembla més que
evident que en trenta anys de presumpte autogovern cap de les comunitats
autònomes dels Països Catalans ha prioritzat l’establiment de relacions constructives -en el sentit de construcció nacional, de projecte
polític per al conjunt del país- amb les regions connacionals veïnes. Un fet
lamentable que no ens hauria de fer caure, però, en una visió paternalista
principatina; l’èxit o el fracàs de l’assumpció dels Països Catalans com a marc
nacional és responsabilitat, per igual, dels ciutadans i ciutadanes d’arreu del
país (i de les entitats on participen, dels partits que voten, de les
institucions que els representen...). Per què hauria de ser més “culpable” del “fracàs dels Països Catalans” un votant convergent d’Organyà que un
del Bloc de Benidorm, un “socialista”
de Llucmajor o un pepero de
Fornalutx? El mateix podríem dir dels partits polítics dels diferents
territoris del país i d’entitats de tota mena que tenen la pròpia comunitat
autònoma (i/o l’estat) com a àmbit geogràfic de referència. I encara caldria
afegir-hi aquells que, des dels partits espanyols i des de les institucions que
controlen, especialment des de la Generalitat Valenciana, han treballat
activament i insistent per atiar els conflictes veïnals. Potser si hi ha alguna zona del país que és menys
culpable i més víctima de la manca d’estima veïnal és precisament la Franja.
La Franja de Ponent
no és un territori homogeni sinó un conjunt de municipis i comarques que només
tenen en comú el fet de ser territoris catalanoparlants sota administració
aragonesa. La Franja no és una entitat territorial reconeguda oficialment, amb
una administració específica, i per tant no és tampoc un subjecte polític de
l’ordre de les autonomies, i els seus habitants són una minoria lingüística,
cultural i nacional en les totes les divisions administratives supracomarcals
de que formen part. Per una simple qüestió demogràfica, els habitants de la
Franja no tenen ni les eines de que disposen les institucions catalanes de la
CAC, del País València o de les Illes, tant limitades i criticables com es
vulgui però que han permès aplicar polítiques imprescindibles com ara la immersió
lingüística a l’escola. És respecte a les zones com la Franja que la pregunta
de Guardans sobre l’actuació de la Catalunya autònoma pren més sentit.
L’ambigüitat i la
feblesa han estat les principals característiques de l’actitud majoritària que des
de la CAC –des de les institucions oficials fins els mitjans de comunicació,
passant pels partits i les entitats de tota mena- s’ha tingut amb la Franja.
Actitud que contrasta amb la posició dura i unànime mantinguda des de l’Aragó –des
de l’extrema dreta espanyolista a l’esquerra independentista aragonesa- on, amb
la divisió territorial espanyola de 1833 a favor, ningú no en qüestiona la
“aragonesitat”. Així des d’aquest costat de frontera autonòmica sovint es parla
de la Franja com un territori de límits geogràfics imprecisos, d’on tan aviat es
deixen fora poblacions catalanoparlants com se n’inclouen algunes que no ho
són, prescindint de l’únic motiu pel qual la Franja és la Franja –la
intersecció entre l’àrea lingüística catalana i l’administració aragonesa- i
reduint-la a una mena de zona fronterera de l’àrea comercial de Lleida. Això
s’ha vist en el tractament fet des del costat “català” de la major part de
temes que han protagonitzat les relacions catalanoaragoneses dels últims anys.
La recurrent polèmica per les obres d’art del Museu de Lleida és l’exemple més
clar d’aquesta d’actitud: unanimitat des de l’Aragó espanyol(itzat), reclamant
que “es retornin” les obres a un lloc on mai no han estat, i cagadubtisme
català, on des de la conselleria de cultura del govern Maragall i des d’alguns
cercles capellanescos ja s’entregaven les peces a canvi de res, precisament en
nom del bon veïnatge, mentre que els sectors contraris a la disgregació del
museu han basat la seva postura en la legalitat de les adquisicions, sense
aprofitar la polèmica per a reivindicar la catalanitat de la Franja i per a
criticar l’arbitrarietat de la divisió provincial de 1833. Tant costa de dir que
les obres d’art de la Franja no s’han d’enviar a l’Aragó perquè cal
considerar-les catalanes i que, en canvi, les poques procedents de l’Aragó es
poden permutar per peces catalanes conservades en museus espanyols. Una mica de
pedagogia nacional, hòstia! Cert que això aixecaria molta polseguera, que els
espanyolistes dirien que som “expansionistes” i “imperialistes” –ja ens ho
diuen igualment, i a sobre els franquistes ens diuen nazis- i bla, bla, bla...
però deixaria clar als franjolins -el
gentilici també és artificial- que se’ls considera part d’aquest mateix país,
que sí que els hi volem. Evidentment, al marge de l’exemple més mediàtic
d’aquestes relacions, aquesta consideració cap als habitants de la Franja
s’hauria de tenir amb la mateixa coherència en els temes que afecten la vida
quotidiana de la població, com ara facilitar-los l’accés als diferents serveis
públics d’aquest costat de la Noguera Ribagorçana i de l’Algars.
El Pont de
Montanyana és, segurament, el lloc on es posa de manifest l’arbitrarietat de la
divisió provincial de 1833. Una fita al mig del carrer recorda que part d’aquest
poble ribagorçà és oficialment “aragonès”, mentre que la zona més oriental és
oficialment catalana (i “pallaresa”); fins i tot algunes persones poden creuar
la “frontera” sense sortir de casa. Els límits geogràfics entre Catalunya i
Aragó ha estat canviants al llarg de la història, per tant fos quina fos la
divisió territorial adoptada hi hauria arguments històrics suficients per a
donar munició als seus respectius detractors. El cert és que avui la
identificació majoritària de la població es correspon amb (i és fruit de) la
divisió administrativa: la immensa majoria de la gent de la Franja, malgrat
parlar català, se sent aragonesa. Això durant anys no ha tingut massa
importància, era una ratlla prima dins del mapa espanyol. Ara, amb el debat
sobre la independència d’una part de país sobre la taula, ja no es tracta de
ser d’una província o una altra (amb el risc que la diputació s’enfadi i no pagui
l’enllumenat de la plaça), ara el tema agafa una altra dimensió: si fins ara
podia ser una difusa zona de transició entre “dues comunitats” d’un mateix
estat, en un futur la Franja –o, més ben dit, els seus pobles, perquè la Franja
jurídicament no existeix- hauran de plantejar-se si volen ser l’extrema
perifèria d’una Espanya decadent i empobrida en tots els sentits –inclòs el
lingüístic- o ser part integrant d’una nova República catalana. En aquest nou
escenari el govern regional aragonès, amb la llei de llengües, convida la gent
de la Franja, que parla català i es considera aragonesa, a menystenir i
renunciar a la seva llengua. Si des de la Catalunya autònoma es tingués una
visió realment nacional del procés que s’afirma voler impulsar, caldria deixar
de fer conya amb el lapao i començar a fer passos ferms i decidits perquè els
habitants de la Franja superessin aquesta dicotomia en sentit contrari al
desitjat a Saragossa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada