Un discurs identitari allunyat
d’allò que preocupa realment la gent del carrer. Sovint quan l’espanyolisme cerca
arguments per a contrarestar el discurs independentista sembla que estigui
palplantat davant del mirall descrivint-se. Mentre l’independentisme ha
esdevingut hegemònic en aquest (tros de)
país gràcies, precisament, a haver bastit un discurs que va més enllà de la
simple reivindicació de drets nacionals, vinculant la construcció de la
República catalana a la consecució de majors cotes de llibertat i justícia, els
partidaris de seguir connectats a la màquina de munyir espanyola han de
recórrer al sentiment de pertinença nacional espanyola de sectors de la
població catalana, molts cops amb criteris etnicistes, apel·lant a l’origen
geogràfic familiar o fins i tot als cognoms. Alguns dels que consideren “identitari”
l’independentisme no només troben incomprensible que algú que es digui
Fernández, Rufián o Sánchez i que tingui orígens familiars a Zamora, Granada o
Cuenca vulgui la llibertat del seu país sinó que això els fa mereixedors de ser
anomenats traïdors, renegats o charnegos
agradecidos, entre altres mostres d’afecte. Per cert, els defensors de la
“lògica” de vincular el posicionament respecte a la independència nacional amb
els cognoms familiars podrien explicar-nos per quina estranya raó no van
militar Vidal Quadras al Front Nacional de Catalunya, Jaume Matas al PSAN o Paco
Camps a Independentistes dels Països Catalans o per què Pepe Borrell no va
constituir l’escamot raier de Terra Lliure?
Terroristes, nazis, talibans, corruptes....
Més enllà de referències ètniques, a manca d’arguments per a tractar de fer
atractiva la pertinença al seu Estat –per a què haurien de fer-ho si tampoc no
ens volen deixar votar?- el discurs del mal anomenant unionisme se centra en el discurs de la por i en la desqualificació
continuada i gratuïta de l’independentisme, especialment tractant de vincular-lo
amb la corrupció. És cert que les conversions massives i sobtades dels últims
anys han aportat a les teòriques files de l’independentisme alguns personatges amb
els quals no seria recomanable d’anar ni a fer el cafè però els teòrics de
vincular independència i corrupció s’obliden d’algun que altre petit detall.
Quan l’espanyolisme vincula la
màfia Pujol amb l'independentisme, per posar l’exemple més recurrent, s’oblida
de que el projecte polític de CiU era “encaixar” Catalunya amb Espanya
–l’encaix definitiu, en deien, molt encertadament: l’única cosa definitiva és
la mort. S’oblida també que si l'activitat delictiva dels Pujol deslegitima
algun sistema polític no és aquell que encara ha de constituir-se, i que caldrà
veure de quins elements es dota per a combatre la corrupció, sinó aquell on
s'ha produït: el del la constitució espanyola del 78. Si alguna cosa encarna el
pujolisme és precisament allò que l’independentisme vol deixar enrere: el règim
autonòmic amb que es pretenia acontentar els desitjos d’autogovern amb una
simple descentralització administrativa mancada de sobirania política, fent més
còmoda la submissió a l’Estat espanyol. L’autonomisme és una forma
d’espanyolisme: l’espanyolisme més perillós, el que consigue el efecto sin que se note el cuidado. Cal recordar
què escrivia el 1984 el diari cavernari ABC? “Jordi Pujol, como antes Tarradellas, con su actitud de servido a
España. Desde un sentimiento catalán irrenunciable, con la bandera española
ondeando en el palacio de la Generalidad y presidiendo su despacho junto a la
catalana, ha contribuido considerablemente a hacer viable la Constitución y la
Monarquía democrática que ha restaurado las libertades en España. Todo ello le
ha convertido, a juicio de la Redacción de ABC, en 'Español del Año'”
Malgrat tot hi ha una relació més
que probable entre l’independentisme i el cas Pujol: la seva aparició a la llum
pública. Durant anys la relació del pujolisme amb Espanya ha estat com la de
l’acudit del pacient i el dentista: “eh que no ens farem mal?”. Tant se val
quin dels dos personatges feia cadascú, qui agafava els ous i qui les
estenalles: el anys de permissivitat de l'Estat espanyol amb els negocis del
clan Pujol a canvi de submissió política evidencia la podridura d’uns i altres.
Només a partir del moment en que els seus hereus polítics han evolucionat,
gràcies a la miopia política espanyola, del peixalcovisme al sobiranisme s’ha
començat a destapar la merda del pujolisme, senyal evident que de no haver-se
produir aquesta evolució l’Estat hauria continuat mirant cap a una altra banda.
Res d’estrany en un règim on la corrupció s’estén des de la família de la
mascota de l’Estat, el clan Borbón, fins a l’últim pelacanyes amb
responsabilitats en qualsevol dels partits del règim.
Ni la independència ha de ser una
excusa per a ajornar la lluita contra la corrupció ni la corrupció pot ser una
excusa per a oposar-se a la independència. Contràriament al que diuen els mal
anomenats unionistes
l’independentisme català no és supremacista, tothom té clar que els catalans no
som ni millors ni pitjors que espanyols, francesos, feroesos o zulus. La
corrupció no desapareixerà, per tant, per art de màgia amb la proclamació de la
independència. Es tracta, doncs, d’aprofitar l’oportunitat de crear la República
catalana, el procés constituent, per a incloure els mecanismes per a que
aquesta pugui combatre-la més eficaçment.
Sovint caiem en l’error de voler
combatre les idees de l’adversari polític utilitzant el seu llenguatge, amb el que
atribueixen al seu missatge valors percebuts majoritàriament com a positius (la
“unió”) i ens reserven els negatius (com quan en comptes d’independència parlen
de “separació” o de “secessió”). Hauríem d’evitar de caure als seus paranys
lèxics retornant, com deia Espriu, el nom a cada cosa, inclòs el mot que tot
sovint l’independentisme dels anys 80 dedicava al 126è president de la
Generalitat de dalt. Als Països Catalans els espanyolistes no són unionistes,
són botiflers. No ens volen units a Espanya, en clau d’igualtat, ens hi volen
sotmesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada